حالت سیاه
04-05-2024
Logo
شگفتی‌های علمی: شگفتی 010 – شگفتی ماهی سالمون و مهاجرت آن بر عکس جریان
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

ماهی سالمون:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان
در سواحل رودخانه‌های شما آمریکای شمالی و در غرب آن نوعی از عجیب‌ترین مهاجران جهان دیده می‌شود که ماهی سالمون نام دارد. این ماهی با سخت‌ترین شرایط رو به رو است. گویی یکی از نشان‌های بزرگی خداوند است. سازه نشان از سازنده دارد و مخلوق نشان از خالق دارد. این ماهی

تخم‌های خود را در بالای رودخانه در کوه‌های آمریکای شرقی و غربی می‌ریزد و این ماهی‌ها وقتی از تخم خارج می‌شوند و ظرف غذایشان همراهشان می‌باشد. همان طور که می‌بینید این ساخته‌ی خدایی است که همه چیز را به خوبی ساخته است.

مهاجرت خود را از بالای رودخانه‌ها به سمت اقیانوس‌های شرقی به سمت اقیانوس اطلس و از غرب به سمت اقیانوس آرام شروع می‌کند و گاهی رودخانه‌ه

هزاران کیلومتر طول دارند و این مهاجرت چندین ماه طول می‌کشد تا به ساحل دریا برسد و در آب‌های جاری شنا کند. ماهی کوچک و

همراهش محفظه‌ی غذا وجود دارد و در رودخانه شروع به رشد می‌کند اما این ماهی نشان از لطف و حکمت و رحمت خداوند است و در اجرای این سخن او تعالی است:

﴿ قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسَى * قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى ﴾
([فرعون] گفت اى موسى پروردگار شما دو تن كيست* گفت پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است.)

[طه]

زیرا این ماهی‌ها یک سفر بسیار سخت دارند که با شرایط بسیار سختی همراه است و یک دوره‌ی دشوار در آن می‌گذرانند. ماهی‌های سالمون مهاجرتشان در طول رودخانه را در اول فصل بهار آغاز می‌کنند و پس از مدتی طولانی به مکانی وسیع می‌رسند اما این فیلم اقیانوس آرام وجود دارد و از

سواحل آمریکای شمالی به سمت آلاسکا می‌روند. همان طور که ممکن است تقدیر بیاید و آنان به سمت سواحل ژاپن بروند. مهاجرت‌هایی هزار کیلومتری.
استاد علاء و به محض رسیدن به آب‌های شور دریا در آن تغییرات اساسی ارثی ایجاد می‌شود تا با آب دریا سازگار شوند.

به همین تناسب ماهی‌هایی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند امکان ندارد در آب‌های شور زندگی کنند. تحولات بنیادی در آن‌ها ایجاد می‌شوند تا با آب‌های شور دریاها سازگار شوند و گاهی مهاجرت آنان چهار سال طول می‌کشد و ده‌ها هزار مایل سفر می‌کنند. اکنون به سواحل ژاپن رسیده‌اند.

ماهی سالمون چگونه به زادگاه خود می‌رسند؟

این ماهی‌ها می‌خواهند به زادگاه خود بازگردد. چیزی که تقریبا باورنکردنی است این است که چگونه رودخانه را می‌شناسد؟ این ماهی مجهز به سیستمی مغناطیسی است که سمت شمال مغناطیسی را به آن خبر می‌دهد. این یکی از نشانه‌های بزرگی خداوند است اما پرسش دیگر: چگونه مصب رودخانه را می‌شناسد اگر زاویه‌ی آن یک درجه تفاوت یابد یک کیلومتر دیرتر خواهد رسید. این‌ها تنها ماهی‌هایی هستند که حس بویایی مانند حس بویایی سگ دارند. هر رودخانه‌ای یک بوی خاص دارد جدای از این که از مسیر مغناطیسی شمال به ژاپن برود یا به سواحل آمریکا یا از اطلس به فرانسه و سواحل آمریکای شرقی برود.

اکنون یک حس بویایی شگفت انگیزی دارد که بوی رودخانه را آشکار می‌کند. همان طور که اندکی پیش در فیلم شروع شد، با آبشارها دست و پنجه نرم می‌کنند. چهار متر می‌پرد تا از آبشار عبور کند و تنها زمانی آرام می‌گیرد که به زادگاه خود باز گردد.
اکنون به مصب رودخانه ای رسید که از آن خارج شده بود.

استاد علاء:
شناسایی می کند.
دکتر راب :
و پس از آن به رودی باز می‌گردد که از آن خارج شده است و به اول رودخانه‌ای می‌رسد که در آن متولد شده است و چگونه شاخه‌های فرعی رودخانه را می‌یابد و از مصب‌های آن می‌گذرد و از آبشارها می‌گذرد؟ باورکردنی نیست.

در حقیقت این ماهی‌ها به یک سیستم مغناطیسی مجهزاند که آنان را همیشه به سمت شمال هدایت می‌کند و با این سیستم از سواحل فرانسه به سواحل آمریکای شرقی و از سواحل ژاپن به سواحل آمریکای غربی می‌روند. پژوهش‌هایی بر روی سیستم‌های مغناطیسی که خداوند در آن قرار داده و نیز سیستم بویایی آن انجام شده تا بوی رودخانه‌ای که از آن خارج شده آشکار شود. این نشانه‌های بزرگی خداوند است که می‌فرماید:

﴿ وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ ﴾
(و روى زمين براى اهل يقين نشانه‏‌هايى [متقاعدكننده] است.)

[ذاريات: 20]

﴿ انْظُرُوا مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ﴾
(بنگريد كه در آسمانها و زمين چيست.)

[يونس: 101]

﴿ وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا ﴾
(و پس از آن زمين را با غلتانيدن گسترد.)

[نازعات: 30]

کسی که هستی‌ها را آفرید همان کسی است که قرآن را نازل فرموده است:

آیات هستی در قرآن کریم بیش از هزار و سیصد آیه است و همه عظمت خداوند را آشکار می‌کند و از آنجا که این قرآن سخن خداوند و تا قیامت برای تمامی انسان‌ها و تمام امت‌ها و ملت هاست بنابراین باید راهنمایی برای سخن خداوند باشد و آیات هستی در آن است که بیش از یک سوم قرآن است و تاکید می‌کند که کسی که هستی را آفریده همان است که قرآن را نازل فرموده است.

استاد علاء :
در حقیقت، این فیلم را دربار‌ه‌ی اعجاز خداوند در مخلوقاتش پیگیری نمودیم که چگونه زاده شده و تخم در بالای رودخانه‌ها می‌شکند و پس از هزاران مایل به آنجا باز می‌گردند و آن رودخانه‌ها شاخه شاخه می‌شوند و هم چنین برعکس آب حرکت می‌کند و با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
الدكتور راتب :
مجهز به یک ساختار قوی و عجیب است.
استاد علاء :
همان طور که فرمودید این دلالت بر بزرگی خداوند دارد. بزرگی آفریننده‌ی این مخلوقات و دقت بیش از حد او در آن. خداوند می‌فرماید :

 

﴿ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴾
(بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى ‏بينى.)

[ملک: 3]

دکتر راتب :
این خداوند بزرگ چگونه نافرمانی شود؟!
آیا نباید محبت این معبود را کسب کرد؟ آیا نباید امید بهشت او را داشت؟ آیا نباید از آتشش ترسید؟ آیا این خداوند باید نافرمانی شود؟ آیا باید از او رویگردان شویم؟ امید است خداوند مهربان ما را به سوی خود هدایت فرماید .
سپاس خداوند جهانیان را

منبع
برنامه‌های تلویزیونی / شبکه ماهواره ای سوریه – ایمان اخلاق است- الندوة: 21 – ارکان تکلیف: فطرت – فطرت و سرشت – ماهی سالمون 

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر